Het Ware Gezicht op Delft | The True View of Delft
TON VAN OS
Beeldend kunstenaar Ton van Os (1941) had vanaf het eerste moment dat hij oog in oog stond met Gezicht op Delft, het beroemde 17e-eeuwse stadsgezicht van Johannes Vermeer,de overtuiging dat er iets niet klopte. Dat is nu ruim vijftig jaar geleden.
Van Os heeft met Vermeer als kunstenaar een connectie die dieper gaat dan pure bewondering of waardering. Het is meer een gevoel van verwantschap en herkenning. De balans in het werk van Vermeer, het zorgvuldig gecomponeerde evenwicht, is van een ordening die Van Os in zijn eigen abstracte werk ook tracht te bereiken. Met de blik van een collega-schilder ziet hij bepaalde elementen in Gezicht op Delft die volgens hem niet door Vermeer geschilderd kunnen zijn. In een intrigerend betoog neemt hij de lezer en kijker mee naar zijn verrassende conclusie: de gele kade, op de voorgrond links, moet weg. Zijn ‘reconstructie’ van het stadsgezicht van Vermeer toont Het Ware Gezicht op Delft.
Het jaar waarin Vermeer geëerd wordt met een grootse tentoonstelling in het Rijksmuseum, is het uitgelezen moment om deze observaties vast te leggen. Voor wie zich laat meevoeren door de argumentatie van Ton van Os zal Gezicht op Delft nooit meer hetzelfde zijn.